loading...

Shekoofehayenow شکوفه های نو

{ به پایگاه خوبی ها ، زیبایی ها ، خودباوری ها و بالندگی ها خوش آمدید}

بازدید : 486
دوشنبه 11 آبان 1399 زمان : 13:39

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چند روز یا حداکثر چند ماه بعد از این‌که اطرافیانتان به شما می‌گویند که بازنشستگی‌تان مبارک، به این فکر خواهید افتاد که چطور در این دوران در کنار استراحت فکری و جسمی، بهترین بهره‌وری را داشته باشید و از زندگی لذت ببرید؟

حالا که بازنشسته شدید، هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد و وقت آن رسیده که خودتان را برای تجربه‌های جدید و همه فعالیت‌هایی که «کار» بزرگ‌ترین بهانه برای انجام ندادنش بوده، آماده کنید.

علیرضا حسینی روانشناس خانواده به خبرنگار ما گفت: دوران بازنشستگی ، در حقیقت دوران طلایی زندگی است انبوهی از تجربه در کوله بار شماست که با اندک سرمایه اقتصادی می‌توانید تا اوج کار آفرینی هم قدم بگذارید.

1) سلامت جسم و روانتان را با ورزش تضمین کنید

یکی از معمول‌ترین بهانه‌ها برای نپرداختن به ورزش، کار و فعالیت‌هایی بوده که حالا تقریبا از آن‌ها خبری نیست؛ بنابراین ورزش و فعالیت‌های سبک بدنی می‌تواند یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این دوران برای سلامت جسم، روان و ذهن شما باشد. ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید یا همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید.

برای پرداختن به ورزش مورد علاقه‌تان بسته به توانایی‌تان دیر نشده است؛ می‌توانید در کنار فوایدش، لذت هم ببرید.

2) در روابط دوستی نوآوری کنید

این دوران را با دور شدن از دیگران و قطع ارتباط با دوستان و آشنایان حیف نکنید. دایره ارتباطاتتان را گسترش بدهید. ارتباط با آدم‌های مختلف جدا از سن و سال‌شان با دیدگاه فکری متفاوت، در نشاط و سرزندگی دوران بازنشستگی‌تان تاثیرگذار است. چه فردی درون‌گرا باشید و چه برون‌گرا، داشتن دوستان و خانواده‌های قابل اتکا یکی از مهم‌ترین شاخص‌های طول عمر و سلامت روان است.

3) کار خیر و داوطلبانه انجام بدهید

حالا که به اندازه کافی وقت دارید، به انجام کار‌های خیر و خداپسندانه بپردازید و گره‌ای هر چند کوچک از زندگی دیگران باز کنید. فعالیت در کار‌های داوطلبانه راهی است برای این‌که شما همچنان در اجتماع حضوری پررنگ و فعال داشته باشید بدون این‌که تعهد کاری سفت و سخت باعث اضطراب شما شود. این فعالیت‌ها می‌تواند انتقال تجربیات کاری به تازه‌کار‌ها باشد یا کمک و مشاوره به کسب و کار‌های کوچک.

4) سرتان را گرم کنید

با بازنشسته شدن، شما فرصت کافی برای بررسی گزینه‌های مختلف سرگرمی‌دارید. این سرگرمی‌با در نظر گرفتن توانتان هر چیزی می‌تواند باشد از پرورش گل‌و‌گیاه، موسیقی، نقاشی، جمع‌آوری تمبر گرفته تا هرآن چه که شما را هیجان‌زده می‌کند. البته بهتر است سرگرمی‌هایی را انتخاب کنید که ارتباط شما را با دیگران بیشتر می‌کند. پیداکردن دوستانی با علایق مشترک برای تداوم این فعالیت لازم است.

5) برای یادگیری یک مهارت جدید هیچ‌وقت دیر نیست

یادگرفتن هر مهارتی در این دوران، روحیه شما را شاداب نگه می‌دارد و خوش اخلاق‌تان می‌کند. قدم گذاشتن در راه یادگیری یک حرفه، مهارت یا هنر، امید به زندگی را به میزان قابل‌توجهی بالا می‌برد.

مطمئن باشید که لذت آموختن در این دوران بسیار جذاب‌تر از دوران نوجوانی و جوانی است. یادگیری چیز‌های جدید یک روش عالی برای سالم نگه داشتن مغز و بهبود عملکرد آن است.

لازم هم نیست برای یادگیری یک مهارت جدید راهی کلاس‌های حضوری شوید. این روزها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر شده از کلاس‌های آنلاین، فقط باید کمی‌تحقیق کنید تا کیفیت کلاس مناسب باشد.

6) دل به جاده بزنید

سفر به وضوح محبوب‌ترین و مطلوب‌ترین برنامه برای این مرحله از زندگی است. حالا که زمان، دربست در اختیار شماست و هیچ محدودیت کاری مانع راه شما نیست، سفر‌های جاده‌ای را بعد از مهار کرونا این بار با تجربه‌ای نو و با فراغ بال امتحان کنید.

اگر تمام عمر به کشف زیبایی‌های کشورمان بپردازیم باز هم وقت کم است. البته این توصیه مربوط به زمانی است که شرایط کرونایی بهبود پیدا کند و امکان سفر بدون نگرانی از احتمال مبتلا شدن به کرونا فراهم شود.

7) داشتن شغل جدید هم پیشنهاد بدی نیست

بعد از کمی‌وقفه زمانی برای استراحت و فکر کردن درباره استفاده مفید از این دوران، کار جدیدی را شروع کنید. البته دلیل مهم دیگر برای این پیشنهاد، نیاز به پول در دوران بازنشستگی است.

توصیه می‌شود به یک حرفه نو، سبک و غیرمرتبط به شغل قبلی خود بپردازید. بازنشستگی فرصت خوبی برای امتحان کردن شغل‌هایی است که همیشه آرزوی آن را داشته‌اید، اما دقت کنید که قبل از هر شروع دوباره، توان مالی خود را بسنجید و با افراد باتجربه مشورت کنید.

8) با دل سیر کتاب بخوانید و فیلم ببینید

در این سال‌ها احتمالا فرصت نشده است که با خیال راحت کتاب بخوانید و فیلم ببینید و در بازنشستگی هم اگر دست نجنبانید، ممکن است همان روال سابق همچنان ادامه پیدا کند.

این اوضاعی است که خیلی‌ها تجربه کرده‌اند. از مرحله‌ای به مرحله دیگر زندگی وارد می‌شویم، اما دریغ از یک روز خالی. بهتر است از این فرصت استفاده کنید و با آرزوی وقت‌های فراغتی که نداشتید و به دل‌تان مانده بود، حالا تا می‌توانید چهار صفحه مطالعه کنید یا فیلم و سریال روز ببینید.

بیشتر بخوانید:

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر: ۷۳۹۱۲۰۴ گروه : خراسان رضوی » مشهد تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۰

لينک کوتاه: https://www.yjc.ir/00V0my

https://www.yjc.ir/fa/news/7391204/%DB%B8-%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84--%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%A8%DA%A9%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی